FOTO: YouTube

Livestreamet rasehat

Kunstinstallasjon måtte stenges etter at den ble kuppet av avkledde, melkedrikkende nynazister. Hva skjedde?

Ved Donald Trumps innsettelse 20. januar lanserte kunstner, skuespiller og filmskaper Shia LaBeouf og hans partnere Rönkkö og Turner sitt videobaserte prosjekt HEWILLNOTDIVIDE.US i New York.

Planen var å livestreame på eget nettsted. Vise folkene, stemmene, hendelsene som dukket opp foran kameraet i fire år sammenhengende, med tematikken «Trump skal ikke få lov til å splitte oss». Deltakere og publikum ble invitert til å si, rope og chante setningen foran kameraet.

Jeg var veldig entusiastisk for dette prosjektet.

Men det tok bare tre uker fra Trumps innsettelse til den interaktive kunstinstallasjonen ble stengt ned. Museet som var ansvarlig for HEWILLNOTDIVIDE.US, the Museum of the Moving Image, betraktet prosjektet som en alvorlig sikkerhetstrussel.

Hva skjedde?

Den korte oppsummeringen er vel: He did divide us.

 «Over the course of the installation, there have been dozens of threats of violence and numerous arrests, such that police felt compelled to be stationed outside the installation 24 hours a day, seven days a week».

– Museum of the Moving Image.

He Will Not Divide Us Screenshot.
Shia LaBeouf. Foto: He Will Not Divide Us Screenshot.

Museet skriver i sin pressemelding at installasjonen genererte viktige samtaler. Videre skriver de at den satte i gang interaksjon mellom mennesker med mange ulike bakgrunner og med mange forskjellige synspunkter. Likevel så de seg nødt til å avslutte samarbeidet med kunstnertrioen. Den var ifølge museet svært raskt blitt en trussel mot offentlig sikkerhet. For museet, for besøkende, for lokale beboere og for næringslivet.

Men vi er i New York, en av verdens mest inspirerende metropoler.

Jeg var veldig entusiastisk for dette prosjektet og synes det var et positivt og interessant initiativ. Det hadde en viktig beskjed, eller snarere en viktig intensjon. Ekte peace and love-opplegg, tenkte jeg.

Sosialt eksperiment

Prosjektet utartet seg raskt til å bli noe som liknet et ganske risikofylt sosialt eksperiment. Arenaen ble forsøkt kuppet av Trump-supportere og nynazister. Streamingen/videoklippet fra 22. januar, er et godt eksempel på hvordan det utartet seg fra å være preget av nærmest en hippieliknende stemning i ene øyeblikket, videre til både aggressiv stemning og en ideologisk slagmark det neste øyeblikket.

Han sniker seg opp foran kameraet, med ansiktet helt oppi, og sier lavt: «1488».

I klippet fra 22. januar vises først et rolig øyeblikk. Det ser ut som organisk utsprunget engasjement fra lokalbefolkningen. Voksne folk, mange unge voksne, flere ulike etniske bakgrunner, folk med take-away kaffe i hånden, luer og skjerf. En gjeng med 20-25 folk som kanskje ikke har truffet hverandre før. Det er preget av en god stemning. Bildet symboliserer sterke bånd og sterk vilje. Sammen gjentar de «He will not devide us!».

Bare se for deg den samme installasjonen i Oslo, for eksempel. Jeg vil tenke at mange vanlige folk synes det er flaut å skulle være med på noe slikt og hadde toget forbi i størst mulig hastighet. Men vi er i New York, en av verdens mest inspirerende metropoler. Der alt kan skje.

Ubehagelige scener

En merkelig kledd type dukker opp foran folkemengden. Han danser til rytmen fra publikums felles rop («He will not devide us!»). En mann på cirka 30 år, med skjorte, slips, briller, grå ryggsekk og en grå lue som antakelig er en krigseffekt fra Tyskland. Han sniker seg opp foran kameraet, med ansiktet helt oppi, og sier lavt: «1488». Et nynazistisk slagord.

LaBeouf har jødisk bakgrunn.

Han forsetter å sitere nynazistiske slagord foran kameraet. LaBeouf selv går raskt etter ham og brøler så høyt han kan «He will not devide us!». Han skremmer den dresskledde nynazisten. Man kan tydelig se at han føler seg overkjørt. Han gir seg ikke med det samme, og snart kaster publikum seg på, roper slagordet høyere og høyere, ler og klapper.

nyhetsbrevet

Etter hvert jager LaBeouf mannen vekk fra kameraet. I omtrent nøyaktig samme øyeblikk dukker enda en fyr opp. En ung mann i svart hettegenser som holder opp en dollarseddel foran kameraet påskrevet Trump-slagordet «Make America great again».

Livestreamet rasehat

LaBeouf har jødisk bakgrunn. Man begynner raskt å lure på om kunstneren, ikke kunstutstillingen, er målet for trakasseringen. LaBeouf er en svært aktiv del av prosjektet. På et tidspunkt i streamingen kommer en høyreekstremist bort og sier følgende til LaBeouf: «Hitler did nothing wrong».

LaBeouf dytter ham bort (det er i hvert fall slik historien fortelles i USA Today), og LaBeouf blir deretter arrestert av politiet. Seks dager i fengsel. #FreeShia ble raskt en stor kampanje i sosiale medier.

Gjennom presidentvalget har de fått bekreftet sin eksistensberettigelse.

Meldingen om at hele installasjonen ble stengt, kom like etter at det hele utviklet seg til en åpen, ekstremt aggressiv white supremacist-fest. Denne overskriften fra The Independent sier vel alt men trenger å vite:

White supremacists drinking milk took over LaBeouf, Rönkkö & Turner’s art project and shut it down

Et av klippene man kan se på YouTube, viser en scene som er ubehagelig og skremmende å bevitne. Nazifesten er spekket med fleksing av muskler, melkedrikking, nakne overkropper, dansing, rølping og brøling inn i kameraet. Amerikanske høyreekstreme er i utgangspunktet ikke folk man vil møte i en mørk bakgate – hvis man har «feil» hudfarge, religion eller politisk syn. Og i disse dager har de fått en solid selvtillitboost. Gjennom presidentvalget har de fått bekreftet sin eksistensberettigelse.

Hadde høyreerkstreme kuppet en kunstutstilling i en annen kontekst enn dagens, hadde handlingen kanskje nærmest vært å regne som en kuriositet. I det nåværende politiske klimaet, i USA og i Europa, er nynazistenes og andre høyreekstremes økende aggresjon, synlighet og aktivitetsnivå å anse som en naturlig konsekvens.

Det er litt trist hvis den korte historien om kunstprosjektet HEWILLNOTDIVIDE.US blir at høyreekstreme kuppet det, og presset dem til å stenge det ned. At politiet overvåket utstillingen til alle døgnets timer, og at det likevel bare muliggjorde en kort levetid på tre uker.

Ville det i det hele tatt vært mulig?

Jeg lurer på hva som hadde vært nødvendige grep for at kunstinstallasjonen hadde kunnet forbli hos Museum of the Moving Image i hele Trumps presidentperiode, som et konstruktivt demokratisk verktøy midt i New York. Som et sted å samles, og ikke splittes. Ville det i det hele tatt vært mulig?

For et par dager siden kom meldingen om at prosjektet til LaBeouf, Rönkkö & Turner er åpnet igjen i Albuquerque i staten New Mexico. På en vegg utenfor et sted som heter El Rey Theater.

Det er utenfor allfarvei, sammenliknet med New York. Etter en kort kikk innom livestreamingen derfra, tror jeg kanskje det hadde det vært best å avslutte mens leken var «god».

nyhetsbrevet