Lærere kan ikke bære fellesskolen alene. Det handler ikke bare om lønnsforhold og lokale forhandlinger, selv om det også er viktig.
Geir Røsvoll fremhever i Agenda Magasin behovet for en sterk fellesskole. Mange av hans poenger er viktige og riktige. Resultatstyring har snevret inn fokus, lærernes erfaringer må brukes, og fellesskolen er under press. Men det er én ting vi må tørre å si høyt. En fellesskole uten sterke kollektive rammer for lærerne er et ideal uten grunnmur.
Skal elever ha likeverdige muligheter, må rammene være nasjonale og kollektive.
Lærere kan ikke bære fellesskolen alene. Det handler ikke bare om lønnsforhold og lokale forhandlinger, selv om det også er viktig. Det handler om at lærere har tid, kompetanse og ressurser til å gjøre jobben.
For lav lærertetthet, stappfulle klasser, manglende læremidler og slitte skolebygg er dagligdags for mange. Skal elever ha likeverdige muligheter, må rammene være nasjonale og kollektive, ikke overlatt til tilfeldige lokale variasjoner.
Vanskelig å måle
Resultatfokuset de siste tjue årene har gjort det vanskelig å måle eller belønne det som virkelig betyr noe, nemlig danning, sosialisering, fellesskap og faglig kvalitet. Standardiserte tester kan aldri fange dette, og når styring og evaluering utelukkende baseres på tall, mister vi blikket for helheten.
Lærere kan ikke bære fellesskolen alene.
Profesjonsetikk og faglig kamp henger sammen. Lærere som mangler handlingsrom, streikerett eller mulighet til å påvirke sine arbeidsvilkår, kan ikke fullt ut utøve sin profesjonsetikk. Kollektive virkemidler, tariffavtaler og reell makt i forhandlinger er derfor ikke byråkratiske detaljer, men forutsetninger for en god skole.
Ikke bare reformer
Røssvoll har rett i at fellesskolen må styrkes, men vi må samtidig se at styrken ligger i profesjonene og folka som utøver den, ikke bare i reformer eller intensjoner. Skal vi realisere målet om en inkluderende, variert og praktisk skole, må vi sikre lærere de rammene de trenger, (og alt er ikke skoleeier, noe er også fagforeningenes ansvar)nemlig tid, kompetanse, ressurser og kollektive virkemidler.
Fellesskolen er mer enn pedagogikk.
Jeg heier på Røsvoll og kampen for en sterkere fellesskole, og deler ambisjonen, men da blir det ekstra viktig for meg å understreke poenget om at fagforeningenes fremste verktøy for å sikre en sterk fellesskole er streikevåpenet og kampen mot at arbeidsgivers økonomi skal være styrende for sektorens lønnsutvikling!
Fellesskolen er mer enn pedagogikk. Den bygges på rettferdige og sterke fellesskap, også i arbeidslivet. Uten dem blir det fort billig retorikk og splittende profesjonskamp.

Kommentarer