FOTO: James F Clay/Flickr cc

Nei til planlagte, skyhøye utslipp

I London har lokalbefolkningens motstand stoppet utbygging av en tredje rullebane på Heathrow i ti år. Kan det samme skje på Gardermoen?

Norge er allerede på europatoppen i antall flyreiser per innbygger. Vi er det landet som flyr mest innenlands i Europa, og kun Island, Malta og Kypros over oss når det kommer til internasjonale flyvninger. At vi er europamestere i å fly er likevel ikke et hinder for det statseide selskapet Avinor, som nå er i full gang med å planlegge for økt flytrafikk. Et konkret eksempel på det er Avinors planer om bygging av en tredje rullebane ved Gardermoen, for å dekke opp for det økende behovet.

Men vi har et annet og langt større behov vi må tilfredsstille. Gjør vi ikke noe med verdens behov for å kutte klimagassutslipp nå, møter vi om noen tiår en klode vi knapt kan kjenne igjen.

Skal vi innfri Parisavtalens temperaturmål har vi elleve år på oss på å halvere verdens klimagassutslipp.

At statseide Avinor får lov til å planlegge for økt flytrafikk og med det økte klimagassutslipp, i en tid hvor forskerne maner til klimahandling er oppsiktsvekkende. Forskerne sier vi står midt i en klimakrise som krever at vi må handle nå. Skal vi innfri Parisavtalens temperaturmål har vi elleve år på oss på å halvere verdens klimagassutslipp. En tredje rullebane for å tilfredsstille behovet for mer flytrafikk rimer dårlig med dette målet.

Å lukke øynene for virkeligheten

I januar hadde stortinget muligheten til å ta grep med de økende utslippene fra flytrafikken ved å si nei til utbyggingen av en tredje rullebane. Denne sjansen tok ikke flertallet på Stortinget, som stemte ned forslaget om å si nei til den planlagte utbyggingen.

Heldigvis for klimaet er ikke alle politikere like tafatte. Ullensaker kommune, som er planmyndighet i saken, har nemlig stanset all utvikling av rullebane-prosjektet – og ber Samferdselsdepartementet om å utrede saken bedre. Grunnen er at et enstemmig formannskap, fra Fremskrittspartiet til Rødt, er imot byggingen.

nyhetsbrevet

Det er ikke så rart. De lokale konsekvensene er store. En tredje rullebane vil bygge ned matjord og gjøre flere områder ubeboelige for folk på grunn av støy. Som den sedvanlige store elefanten i rommet kommer hensynet til verdens klima som atter en konsekvens.

Av våre flyreiser er det de lange utenlandsreisene som er verstingene.

Luftfart står, ifølge CICERO Senter for klimaforskning, for over halvparten av klimaeffekten av nordmenns reiser. Av våre flyreiser er det de lange utenlandsreisene som er verstingene. Samtidig er den største veksten i antall flyreiser nettopp utenlandsreiser. Utslippene våre går bokstavelig talt til himmels. Da kan vi ikke tilrettelegge for enda større økning ved å bygge ut en tredje rullebane ved Gardermoen

Økningen i antall flyreiser er så stor at til tross for teknologiske utslippskutt som mer energieffektive fly, så øker utslippene totalt likevel. Økningen i flyreiser spiser opp fordelen de teknologiske tiltakene kunne hatt.

Glimt av håp

Men det er et glimt av håp, tross makthavernes dobbeltmoral. For samtidig som utslippene øker, øker også motstanden. Akkurat nå foregår det en klimabevegelse blant ungdommer over hele verden. Med svenske Greta Thunberg i spissen går verdens ungdommer makta i møte på en ny måte. Med skolestreik krever de at politikerne – de voksne i dette bisarre scenarioet – tar ansvar og får ned utslippene.

På sosiale medier øker også motstanden mot flyreiser. Emneknagger som #jagstannerpåmarken har tatt av, og kritikken haglet mot verdenseliten da de samlet seg med sine privatfly for å diskutere klimaendringer på World Economic Forum i Davos.

At planene om en tredje rullebane også møter lokal motstand fra høyre til venstre, fra rødt til blått gir også håp.

At planene om en tredje rullebane også møter lokal motstand fra høyre til venstre, fra rødt til blått gir også håp. I London har lokalbefolkningens motstand mot byggingen av en tredje rullebane ved Heathrow Airport utsatt hele prosjektet i over 10 år. Dette har blitt oppnådd gjennom byggingen av en protestcamp, politiske press og engasjerende kampanjer.

Skal man unngå en lokal protestbølge må makthaverne, luftfarten og folket si nei til en tredje rullebane på Gardermoen. For klimaet og lokalmiljøets skyld.

nyhetsbrevet