Kunstig intelligens føles nesten magisk. Men magien varer ikke evig. Tech-gigantene subsidierer vår begeistring med investorpenger – og snart kommer regningen.
Hvis du er gammel nok til å huske at internett var nytt, husker du kanskje også navn som Alta Vista, HotBot, Web Crawler og Alltheweb. Dette var nettsider som hjalp deg å finne det du egentlig var ute etter. I begynnelsen var de ikke så mye søke-«motorer» som de var elektroniske telefonkataloger. Levende mennesker satt og indekserte adressene som disse nettsidene henviste oss til. «Lenkeråte» var et utbredt fenomen og det hele var ganske lite effektivt etter moderne standard.
Etter hvert ble det bedre, og på et tidspunkt kom det en aktør med en helt ny modell som brukte internetts egen logikk for å rangere nettsider. Den gav oss som søkte så gode treff at navnet på denne søkemotoren etter hvert ble synonymt med å søke på nettet. Verbet «å google» ble til.
Tech-giganter kapitalister seg ikke så stilt på tå.
En stund var det nesten magisk. Denne søkemotoren hadde en nettside som var hvit og ren med kun en tekstboks. Skriv hva du ser etter, trykk «søk» og se magien oppstå. I mange år var det vanskelig å se for seg at man skulle bruke noe annet enn Google. Det var den gang selskapet hadde mottoet «Don’t be evil».
Alle spor etter dette mottoet er for lengst fjernet fra selskapets nettsider. Som du sikkert har lagt merke, til er Google nærmest ødelagt. Forsiden har blitt glorete og full av «nyhetssaker», mens søketreffene dine som tidligere nesten alltid var fulltreffere på første forsøk, nå drukner i sponsede innlegg og KI-støy. Tech-giganter kapitalister seg ikke så stilt på tå.
Kommentarer