FOTO: Štefan Štefančík/ Unsplash

Norsk kultur, norske verdier og norsk dobbeltmoral

Det er på tide å sende trakasserende menn på integreringskurs om den norske verdien «likestilling».

Her forleden dag diskuterte jeg Metoo-kampanjen med faren min. Han var som mange andre, meg selv inkludert, litt oppgitt over at et strukturelt problem ser ut til å bli kommentert i hovedsak gjennom enkeltindivider: Giske, Leirstein, Tonning-Riise, ukjent KRF-er. De er alle symptomer på en åpenbar misbruk av makt. Metoo-kampanjen går lenger og peker på problemet i hele den norske kulturen, ikke bare politikken. Mange arbeidsplasser, organisasjoner, og idrettslag bør gå i seg selv.

«Partiene sier at de skal få på plass bedre varslingssystemer. At de skal bli flinkere til å ta alvorlig tak, først når de får bekymringer», sukket faren min tungt fra sofaen der vi satt og drakk kaffe. «Sikkert fint det. Men problemet er jo egentlig ikke varslingssystemet, problemet er jo alle disse menna. At ingen vil forebygge overgrepene. Har de ikke lært dem hvordan man skal lede? Hvorfor kan vi ikke heller sende dem på kurs?»

Kanskje vi er litt dritthøl likevel?

Jeg nikket og sa meg enig. Fra min side av sofaen tenkte jeg samtidig: Jeg har jammen vært heldig med den faren jeg endte opp med. Og så fikk jeg en idé, en gammel idé. Eller en gjenbrukt én, om du vil. 

En norsk ukultur?

For vi har jo kurs for dette. I regi av staten til og med. Det er bare det at disse kursene, såkalte integreringsprogrammer, er forbeholdt alle «de andre». Mennesker som kommer fra kulturer en del mener at ikke forstår seg på likestilling. I motsetning til oss, for vi er ikke et dritthøl heller. Ja, vi elsker dette landet! Selv om de siste uker, måneder og års utvikling viser at det også er typisk norsk å være god på å trakassere. 

Det er bare en tanke, men er det på tide å ta innover seg nå at ukulturen også er vårt problem? Kanskje vi er litt dritthøl likevel?

Jeg ser derfor for meg at enkelte deler av undervisningen kan foregå på et slags omvendt garderobeprat-språk framført av en kvinnelig skuespiller i rollen som undertrykker.

Om vi kunne enes om det, så kunne vi kanskje beveget oss videre til neste punkt på agendaen: Undervisning. For som vi alle vet: I en omskiftelig og sammenvevd verden er kunnskap viktigere enn noen gang før.

Det store flertallet av dem som utsettes for seksuell trakassering på jobb er kvinner. Også noen menn er utsatt, men det er viktig å påpeke at den ofte kan komme fra andre menn (dersom man leser seksuell trakassering som først og fremst kjønna).

La meg derfor presentere: Norske menns undervisningsplan for 2018.

Obligatorisk gruppeundervisning

På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet har Kompetanse Norge utarbeidet innhold og presentasjoner til bruk i integreringsopplæringen. 50 timer med «Norsk kultur og norske verdier». Et av punktene i pensum er seksuell trakassering og voldtekt, og det er altså dette punktet en del norske menn ser ut til å slite med.

Jeg ser for meg at undervisningen kan gjennomføres i form av obligatorisk gruppeundervisning, med grupper av norske menn på 20-30 stykker.

Den som sover, kan ikke samtykke til sex sier Kompetanse Norge. Men partiet Høyre f.eks synes kanskje at det heller er en «alvorlig seksuell episode».

Individets relasjon til samfunnet og mellommenneskelige relasjoner og samhandling skal vektlegges i opplæringen. Og opplæringen skal gis på et språk deltakeren forstår. Jeg ser derfor for meg at enkelte deler av undervisningen kan foregå på et slags omvendt garderobeprat-språk framført av en kvinnelig skuespiller i rollen som undertrykker.

Formålet med opplæringen er å informere om hva som regnes som seksuell trakassering og seksuelle overgrep, herunder voldtekt. Det skal i tillegg informeres om seksuell lavalder i Norge. Informasjon om strafferammer for seksuelle overgrep skal inngå i opplæringen.

Hjemmelekser også

Jeg ser også for meg at det også må være hjemmelekser i undervisningen, noe man kan ta med hjem og diskutere videre med vennegjengen og/eller andre kolleger.

Til det har Kompetanse-Norge også utarbeidet ferdig materiell. Her er et eksempel på en hjemmelekse som skal diskuteres i plenum med andre menn du kjenner:

Case: Lisa og venninnene har vært ute på bar. Der kom de i kontakt med en guttegjeng som inviterte jentene på nachspiel i en leilighet i nærheten. De drakk en god del alkohol, danset og hadde det gøy. Lisa sovner i en seng med klærne på. Noen timer senere våkner hun, uten klær. Ole, som eier leiligheten, sover naken ved siden av henne. Lisa vekker Ole og spør hva som har skjedd. Ole svarer at de har hatt sex. Lisa sier at hun ikke husker noe og begynner å gråte. Ole blir sint og sier at hun var med på dette siden hun la seg i senga hans og ikke gjorde noe motstand.

Diskusjon: Er dette voldtekt?

Likevel vil det kanskje ikke overraske noen lenger om det viser seg at en del norske menn stryker i eksamen om den norske kultur.

Den som sover, kan ikke samtykke til sex, sier Kompetanse Norge. Men partiet Høyre f.eks synes kanskje at det heller er en «alvorlig seksuell episode».  

Her kan vi se for oss oppfølgingsspørsmålet: Skal det gjelde forskjellige regler for de norske menn og «de andre»?

Til slutt: Eksamen

Og som alle som har fullført et 12 år langt skoleløp i Norge vet: Til slutt kommer eksamen. Her skal de norske menn testes og vurderes etter evne til å ikke plage andre (man skal være grei og snill). Vi tar utgangspunkt i Kompetanse Norge sine prøver også her, og lar flervalgsprøver være formen.

Spørsmålene kan se ut som dette:

1) Norge er et likestilt land. Hva innebærer det?

a) Det innebærer at vi ikke trenger å bry oss om diskriminering i relasjoner mellom kjønn lengre.

b) Det innebærer at rasisme ikke finnes her i landet.

c) Det er feil. Ingen land i verden er helt likestilte og arbeidet med dette er en pågående prosess.

2) Du kommer over en beruset ung, kvinne i en seng på en fest. Hva gjør du?

a) Tar av meg klærne og legger meg naken oppi senga med henne.

b) Tar av henne klærne og legger meg oppi senga med henne.

c) Spør om den unge kvinnen har det bra, gir henne et glass vann og bestiller henne en taxi.

Du har fått en ny kollega, en kvinne. Hva gjør du?

a) Skaffer deg nummeret hennes så du kan sende henne upassende tekstmeldinger.

b) Passer på å kommentere kroppen og utseendet hennes når det er andre menn tilstede. Ler med andre menn.

c) Ønsker henne velkommen til arbeidsplassen og sørger for å finne ut av hva slags kompetanse hun kan bidra med.

Allerede nå kan jeg avsløre at det å svare rett på eksamen i den norske verdien «likestilling» er forbausende enkelt (hint: C). Likevel vil det kanskje ikke overraske noen lenger om det viser seg at en del norske menn stryker.