NYHET: Ytre høyre i Europa bruker mest penger på Google, YouTube og sosiale medier for å påvirke velgerne foran EU-valget 9. juni.
Annonser som angriper “klimahykleriet”, krever stans i “invasjon av innvandrere” og oppfordrer til “kamp mot islamismen”, er blitt vist millioner av ganger på søkemotoren google og sosiale medier de siste ukene, ifølge nyhetsmediet Politico. Andre annonser krever styrking av politiet og bevaring av kultur og tradisjon, samt forsvarer russernes aggresjon overfor Ukraina.
Partiet som har brukt mest på politisk reklame på nett, er Fidesz i Ungarn, partiet til statsminister Viktor Orban. Til tross for at Ungarn er et relativt lite land i europeisk sammenheng med bare 10 millioner innbyggere, har Fidesz brukt mer penger på reklame enn politiske partier har brukt samlet i andre, større land, som Spania.
I Tyskland er det det høyreekstreme partiet AfD som har brukt mest penger på politisk reklame. I en annonse ser du en blond kvinne med frykt i blikket som åpenbart er redd for å bli voldtatt om kvelden, med påskriften “Forsvar kvinner og jenter!” I mai måned brukte partiet 108 000 euro på annonser som ble vist anslagsvis 90 millioner ganger, ifølge konservative anslag fra google og Politico.
Tidligere studier har vist at folk lar seg påvirke av politisk reklame på nett og at det kan få konsekvenser for EU-valget denne måneden, men lovverket er styrket betydelig den siste tiden og gjort det vanskeligere for politiske partier å spre sitt budskap.
Europas ytre høyre tjener på bygde-misnøye
Ytre høyre ligger an til å vinne stort ved valget til Europaparlamentet i juni. Populistenes oppslutning øker, ikke minst på landsbygda, i takt med at «geografisk misnøye» brer seg over kontinentet.
Kommentarer