FOTO: Tesla Fans Schweiz/Unsplash

Elon Musks tunge sukk blåser liv i Tesla-streiken

Tesla er i krise. Elon Musk var lenge en ressurs for Teslas merkevare, men nå har han blitt en byrde. Konsekvensene er ødeleggende.

Elon Musk går gjennom sin største krise noensinne. Sukket under forrige ukes Fox News-intervju sa mer enn tusen ord.

Vi kommer tilbake til det.

Musk, lenge hyllet som en progressiv teknologivisjonær, gründer og klimahelt – ble en internasjonal paria på et øyeblikk da han holdt en Hitler-lignende hilsen ved Donald Trumps presidentinnsettelse 20. januar. Det skapte sterke reaksjoner verden rundt.

Det er klassisk republikansk høyrepolitikk i en oppdatert teknoautoritær versjon, krydret med korrupsjon og internettpropaganda.

Siden den gang har han tatt på seg et kontroversielt oppdrag for Trump-administrasjonen. Elon Musk skal foreta betydelige kutt i den amerikanske regjeringen – tilsynelatende for å redusere kostnadene, men sannsynligvis for å disiplinere de amerikanske føderale myndighetene og gjøre dem mer føyelige overfor presidentens politikk. Mange mistenker også at Musk på denne måten kan forhindre myndigheter fra granske selskapet hans.

Glimt av lys i mørket

I tråd med den såkalte «starve the beast»-strategien, vil angrepet på statsapparatet kombineres med historiske skattekutt, hvorav 30 prosent vil gå til den rikeste prosenten av USAs befolkning.

Det er stor risiko for at det vil undergrave folkelig støtte til den lille velferden som USA har igjen og skape opinion for å privatisere mer i helsevesenet, på skoleområdet og i trygdeytelser.

Det er klassisk republikansk høyrepolitikk i en oppdatert teknoautoritær versjon, krydret med korrupsjon og internettpropaganda.

Konservatisme 2.0.

Oppstartsfascisme.

Tesla-sjef Elon Musk. Foto: Gage Skidmore.

Et glimt av lys i mørket er at de brutale nedskjæringene og oppsigelsene har blitt møtt med sterke reaksjoner fra amerikanske velgere. Avskyen er i stor grad rettet mot galjonsfiguren Elon Musk.

Musk-aversjonen hadde allerede vokst etter at Elon kritiserte Ukrainas president Volodymyr Zelensky og støttet det tyske AfD, British Reform UK og italienske Giorgia Meloni.

Men krisen er dypere enn Musks politiske uttalelser og handlinger.

Og fordi Musk er så assosiert med Tesla, et selskap der han er både administrerende direktør og hovedeier, har konsekvensen blitt en krise av nesten historiske proporsjoner for bilprodusenten.

Teslas salg har stupt på kort tid med nesten ufattelige summer. I Europa som helhet har Tesla solgt halvparten så mange biler som i samme måned i fjor. Tyskland reduserte salget med hele 70 prosent i februar.

Og det er ikke bare Europa som nekter å kjøpe Tesla. Selskapets nybilsalg i Australia stuper også med 70 prosent. Mest illevarslende er kanskje at salget er halvert i Kina, som er Teslas nest største marked etter USA.

Som SvD bemerker, har Teslas aksje nå falt i verdi syv uker på rad. Den lengste børsnedgangen for bilgiganten siden børsnoteringen for snart femten år siden. Doblingen av Teslas markedsverdi som skjedde etter at Trump vant presidentvalget i november 2024, er nå fullstendig utslettet.

Møtte protester

Tesla har også blitt rammet av omfattende protester over hele verden, men kanskje hovedsakelig i USA. Utenfor selskapets utstillingslokaler samles demonstranter daglig med skilt og slagord mot Musk. Tesla-biler blir spraymalt med hakekors, ladestasjoner settes i brann, og det har til og med vært skyting på Tesla-anlegg.

Men krisen er dypere enn Musks politiske uttalelser og handlinger.

Den sosiale plattformen X ble utsatt for et hackerangrep som stengte plattformen deler av forrige mandag.

Teslas modellutvalg har lenge blitt kritisert for å være både snevert og utdatert. Bestselgerne Model Y og Model 3 har kun gjennomgått mindre oppdateringer siden lanseringen. Tesla har ikke klart å produsere en billig modell for massemarkedet, men har i stedet fokusert på den dyre og problematiske Cybertruck, som har vært en salgsflopp og blitt tilbakekalt syv ganger.

Med sitt aggressive macho-utseende og sterke tilknytning til Elon Musk, er Cybertrucken trolig verdens mest forhatte bilmodell akkurat nå.

Selskaper har begynt å rabattere Tesla som firmabil, ifølge ekspert Ronny Svensson, som også spår at Teslas bruktmarked vil falle kraftig.

Samtidig har konkurrenter som Hyundai, Kia, BYD og andre tradisjonelle bilprodusenter, gitt ut nye konkurrerende elbiler i høyt tempo.

Media publiserer daglig vitnesbyrd fra fortvilte mennesker som har solgt eller ønsker å selge Teslaen sin, eller som blir trakassert mens de kjører rundt i bilen sin.

Å eie en Tesla har blitt en politisk markør, og for mange en skamplett.

Det er et merkevaremareritt.

Hvor lenge kan han bli?

De spontane protestene er nå organisert under slagordet «Tesla Takedown», som selvsagt har en egen hashtag og en nettside hvor du kan få hjelp til å planlegge og mobilisere protester og på andre måter skade Teslas merkevare og børsverdi.

Tesla utgjør hoveddelen av Elon Musks formue og det er den det meste av hatet rettes mot. Men andre deler av forretningsimperiet hans har også vært målskive.

Den sosiale plattformen X ble utsatt for et hackerangrep som stengte plattformen deler av forrige mandag.

Men med tanke på folkeopinionen, er det vanskelig å se for seg en bedre motstander for et streikende forbund.

Selskapet hans Starlink fikk nylig kansellert to store kontrakter på grunn av Trumps importtariffer på Canada og Mexico.

Noe som bringer oss tilbake til Fox News-sukket.

Under et intervju med den sleipe medsammensvorne Larry Kudlow, ble Elon Musk spurt om hvordan han faktisk klarer å drive alle selskapene sine når hans tid og fokus nå er viet DOGE og Trump-regimet.

Musks svar?

“Det er ikke lett … Sukk.”

Det er ikke rart at flere og flere stiller spørsmålet om hvor lenge Tesla kan beholde Musk som administrerende direktør.

Enhver annen bilprodusent ville ha krevd konsernsjefens fulle fokus i en krise som denne. Og hvis oppførselen hadde fortsatt til tross for det og ført til de ødeleggende effektene som Musk hadde forårsaket Tesla, ville trolig administrerende direktør blitt sparket.

Men hos Tesla er det lettere sagt enn gjort.

Mening viktig under streik

Musk er nesten kanonisert i Tesla. Under hans ledelse har styremedlemmer og til og med vanlige aksjonærer blitt velstående. I tillegg er flere i styret tett på Musk personlig.

Men spørsmålet er hvor lenge tålmodigheten varer når helgenens glorie forsvinner.

Økonomisk og ideologisk er Elon Musk trolig den vanskeligste motstanderen den svenske fagbevegelsen noen gang har møtt.

Hvis Musk skulle gå av som administrerende direktør i Tesla, mot alle odds, kan det føre til en ny vurdering av selskapets anti-fagforeningsholdning. Også det er sikkert vanskelig å forestille seg, men ikke utenkelig.

En annen effekt er kommunikativ, siden opinionen er så viktig under en streik.

Økonomisk og ideologisk er Elon Musk trolig den vanskeligste motstanderen den svenske fagbevegelsen noen gang har møtt.

Men med tanke på folkeopinionen, er det vanskelig å se for seg en bedre motstander for et streikende forbund.

Nyhetsbrev Agenda Magasin

Først publisert hos Dagens Arena. Oversatt fra svensk av redaksjonen.