FOTO: MB Lifestyle / Canva

Slik blir du det perfekte byttet for Herbalife-selgerne

Retorikken, tonefallet og kroppsspråket i «salgsvideoene» maler et tydelig bilde: Det er et moralsk problem å ha noen kilo ekstra.

Kjære Herbalifedistributør: tenk deg om!

I Valdres har det vokst frem et miljø som skor seg på at du føler deg dårlig. Folka det gjelder distribuerer Herbalife-produkter over en lav sko. Målet til syvende og sist? Egen profitt.

Nå er det på tide å rope varsku og forsøke å sette dette inn i et større bilde:

Dette innlegget er først og fremst en kritikk til hvordan produktene markedsføres og selges. Likevel må det trekkes frem at et raskt søk i de vanligste forskningsdatabasene viser at produktene, og da særlig dette ultraprosesserte (og magiske) pulveret stappfullt av sukker og kunstige tilsetningsstoffer, er langt fra det sunne vidunderet det utgir seg for å være.

Du belønnes for å dytte penger inn i en pulverfabrikk.

Det mest problematiske begynner riktignok her: Distributørene fremhever ofte at de ikke nødvendigvis er opptatt av vekt og vektreduksjon. Men like raskt nevnes «sunn vekt», «lett for kropp og sinn», og at «overvekt er en belastning, både fysisk og mentalt». De snakker om balanse, men alt handler om hvordan du ser ut – ikke hvordan du faktisk har det inni deg.

Retorikken, tonefallet og kroppsspråket i disse «salgsvideoene» maler et tydelig bilde: Det er et moralsk problem å ha noen kilo ekstra. Hvis du ikke trener hver dag og spiser det riktige pulveret, feiler du. Ved å sanke stjerner for hvert «riktige» valg du foretar deg, fanges du i et belønningsbasert nett basert på atferdsvitenskap.

Du belønnes for å gjøre det Herbaliferne mener er bra for deg. Sagt på en annen måte: du belønnes for å dytte penger inn i en pulverfabrikk. Dopaminet spruter ut i hjernen din. Du vil ha mer.

Herbalifes fellesskap kan ved første øyekast virke positivt; et sted hvor folk støtter hverandre. Men bak denne voldsomme emoji-pregede støtten, som også bidrar til å fylle belønningssystemene i hjernen din, vokser det frem en kultur hvor det å spise vanlig mat blir sett på som en synd. Det er ikke godt nok. Det er skapt en kultur som indirekte straffer deg for ikke å leve opp til selskapets stjernedryss.

Når mor dukker opp i feeden til datterens venninner med «sunne løsninger», da har vi et alvorlig problem.

Og hvem er det som gir disse rådene? Oftest vanlige folk uten utdanning i ernæring, psykisk helse eller trening. De sprer om seg med tips og «helsekunnskap» som er like tynne som lufta på toppen av selskapet de tjener på.

Kjære forbruker, spør deg selv dette enkle spørsmålet: Hva er målet til personen som skal selge meg dette?

Det eneste som i realiteten betyr noe er hvor mye de har på konto neste måned (bare tenk hvor mye dopamin dette skiller ut i deres hjerner, da). De bryr seg ikke om hvordan du har det, om du sliter med traumer, eller om du søker trøst i mat på grunn av en ubehandlet spiseforstyrrelse. Det handler kun om profitt – på din bekostning.

Når mor dukker opp i feeden til datterens venninner med «sunne løsninger», da har vi et alvorlig problem. Det er ikke bare kroppene våre som er målet, men også våre barns usikkerheter. Vi hører om barn som kommer på skolen med shake til lunsj. Eller som har Herbalife-pin på jakka si.

Grovt brød og gulrøtter er ikke lenger riktig næring for barna våre. Det er skremmende, og det er barna våre som blir de perfekte ofrene for denne skadelige produktpushingen.

Noen lover faktisk at du blir et bedre menneske (tenk det!).

Foreldre som indirekte presser slike produkter på egne og andres barn, bidrar til å opprettholde en allerede sykelig og selvopptatt kultur. Når målet til foreldrene er six-pack fremfor god psykisk helse, blir rådene direkte helsefarlige. Og dette fokuset skaper de perfekte moraliserende små mobberne i andre enden. Et A- og B-lag i en allerede vanskelig skolehverdag.

Barna til Herbalifepusherne vil, akkurat som dem, moralisere andre som har noen kilo ekstra, som bruker bukser i størrelse large, eller som ikke spiser «riktig». Dette legger til rette for utenforskap, massive problemer knyttet til vanlig mat, og de perfekte Herbalifekundene om noen år. Vi vet allerede at det er vanskelig å være barn og ungdom i 2024.

Slutt å bidra til å gjøre det vanskeligere!

Vi lever i en narsissistisk kultur som idealiserer det perfekte. Herbalife utnytter dette til det fulle, og de er bestevenner med Metas algoritmer. Når du som forbruker føler deg dårlig, vet Meta det (les Inga Strümkes bok, please). Da blir du det perfekte byttet for Herbalife-selgerne.

Plutselig er feeden din full av reklame, salgsargumenter, og «løsninger» på hvordan du kan bli lykkelig ved å forandre hvordan du ser ut – ikke hvordan du har det. Noen lover faktisk at du blir et bedre menneske (tenk det!).

Hvis de som selger Herbalifeprodukter hadde brukt like mye tid på å forstå traumer og hvordan følelser påvirker matvaner, som de bruker på å analysere markedsplaner og salgsstrategier, kunne det kanskje blitt rom for en konstruktiv samtale. Men i stedet blir de som stiller kritiske spørsmål møtt med harselering og kommentarer som «du vet ikke hva du snakker om», «du trenger mer kunnskap» eller «du tar feil».

Nå må vi begynne å ta til motmæle mot et system som ikke bryr seg om sunne matvaner og god psykisk helse for oss selv og barna våre.

Ja, de peker på at de har leger og ernæringsspesialister i teamet sitt, men det betyr ingenting. Det finnes leger som er vaksinemotstandere også. Det er dog viktig å være kritisk, men sannheten finnes sjelden i undergrupper på sosiale medier. I denne verdenen er det viktig at vi heier på solid forskning og redaktørstyrte medier.

Det er direkte farlig å spre feilaktig kunnskap om ernæring. Og før du klikker hjem nye produkter eller vurderer å bli en del av denne riggen, kan du igjen stille deg selv spørsmålet: Hvem tjener egentlig på dette?

Et annet spørsmål du kan stille deg er: Hvordan har jeg det, sånn egentlig? Det kan hende du bør begynne i en annen ende. Det er mye hjelp å finne hos en god psykolog – tro meg.

Nå er det nok småprat om hvor skadelig dette faktisk kan være. Nå må vi begynne å ta til motmæle mot et system som ikke bryr seg om sunne matvaner og god psykisk helse for oss selv og barna våre. Vi kan ikke lenger være vitne til at noen dytter folk lenger inn i selvhatet i stedet for å bygge opp selvtilliten deres (selv om vektreduksjon for noen helt sikkert kan være med på å gi bedre selvtillit).

Vi trenger ikke flere shakes, vi trenger flere ekte samtaler om hva det vil si å ha god helse – både fysisk og psykisk.

Vi kan kanskje begynne med å gi 8 Herbalifefrie minutter til hverandre!

(Det er i utgangspunktet ikke produktene som er problematisk for meg, og om de gir deg bedre livskvalitet er det selvfølgelig fint. Hovedkritikken rettes mot hvordan disse produktene helt ukritisk blir solgt på av flere distributører i sosiale medier!)

Teksten ble opprinnelig publisert på forfatterens Facebook-side.