FOTO: Gorm Kallestad / NTB

Kluss for tog

Når så mange selskaper skal drifte jernbanen, er det ikke rart det blir kluss.

Morgenen hadde gått akkurat som planlagt: Yngstemann var påkledd, foret og levert i barnehagen akkurat i tide til at jeg ville rekke toget som skulle ta meg fra Moss til Oslo kl 08.24. Da jeg skulle kjøpe billett, hadde avgangen riktig nok sluttet å eksistere i Vy-appen, det skjer relativt ofte. Det lærte mannen min the hard way da han kom for sent på jobb fordi han trodde toget ikke gikk. Nå har han begynt å sjekke Bane NOR sin app over togavganger for sikkerhets skyld.

BaneNor greier altså å varsle mediene, men Vy greier ikke å varsle passasjerene.

Etter å ha kjøpt billett til en annen avgang, satte jeg meg på toget med musikk i ørene. Det er fint å ta tog. Bare synd det er så innviklet noen ganger. Noen minutter senere fikk jeg en melding fra mannen min. Det var en skjermdump fra NRK fra tre kvarter tidligere der det sto at det var full stans i togtrafikken. Men toget mitt gikk jo, og dessuten hadde jeg ikke fått noen varsler i Vy-appen. Ikke hadde det stått noe om det da jeg kjøpte billett heller. Da jeg sjekket nærmere, så jeg at det faktisk var informert om det, men kun på de togene som gikk fra Oslo. Kanskje det bare var stans på sørgående linje tenkte jeg og krysset fingrene.

Men neida. Toget gikk ikke til Oslo. Det var full stans. Vi kom ikke lengre enn til Ski. Derfra skulle det gå buss for tog, fikk vi vite. Kombinasjonen mange folk og ingen busser i sikte, gjorde at jeg fant ut at det mest effektive var å gi opp håpet om Oslo-kontor denne dagen og heller jobbe hjemmefra. Hadde varslet om stans i togtrafikken kommet opp i Vy-appen samtidig som NRK la ut nyhetsmeldingen, hadde jeg spart meg en tur-retur Ski. Og fått jobbet litt mer.


Les også: Nede på stasjonen tidlig en morgen står jeg og lurer på om toget går.


Etter mange år som togpendler, skjønner jeg ikke helt hvorfor det tilsynelatende er så vanskelig å informere passasjerene om ting som skjer. Hvorfor visste NRK at togene ikke gikk, men ikke jeg? Da jeg så nærmere på NRK-meldingen, så jeg at det var Bane NOR som hadde sendt ut melding. Ikke Vy. Bane NOR greier altså å varsle mediene, men Vy greier ikke å varsle passasjerene. Selv om de vet at togene ikke går.

På både kort og lang sikt er det en smule uheldig for et selskap når kundene ikke skjønner hvordan ting fungerer – eller hvorfor de ikke gjør det.

Jeg lurer på hvorfor vi skal godta at det tar månedsvis å få togene i stand til å kjøre sånn som de egentlig skal.

Senere på dagen, mens jeg satt på hagekontoret og funderte på dette, fikk jeg en ny melding fra mannen min. Hadde Vy sluttet å kjøre med dobbelt togsett på det som må være det fulleste pendlertoget om ettermiddagen, lurte han på?

Svaret er ja. Og nei. For det er jo ikke meningen at folk på vei hjem fra jobb skal stå som sild i tønne, toget er jo fullt selv når de kjører med 10 vogner. Men helt siden januar har toget like ofte kjørt med bare 5. Fordi Vy mangler tog. Fordi togene må vedlikeholdes. Men det er jo ikke Vy som har ansvar for vedlikeholdet. Det er noen andre, og som en som er avhengig av togene, lurer jeg på hvorfor vi skal godta at det tar månedsvis å få togene i stand til å kjøre sånn som de egentlig skal.

Som regjeringen selv skriver: «I over 100 år hadde NSB ansvaret for nesten alt. De siste 25 årene har det blitt flere aktører i jernbanesektoren.» Nå har omtrent 20 aktører ansvar for at togene skal gå på skinner – langt flere enn EUs jernbanepakker krever.


Les også: Tog-kaoset er et resultat av politikk.


Solberg-regjeringens jernbanereform – der NSB forsvant (bort med «stat» i navnet, nå er det kry med Vy som gjelder), handlet om å «skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake». Reformen skulle blant annet gi bedre vedlikehold av jernbanen. Men, som Anders Skrede skrev under Det Store Togkaoset i januar:

«Høyre- og Frps jernbanereform splittet sektoren i en haug med selskaper, og staten bruker i dag mer penger på å frakte togpassasjerer enn før. Selve reformen kostet en milliard. Det vi sitter igjen med er et vedlikeholdsetterslep som forfølger oss, år etter år.»

Det er en politisk oppgave å sørge for at togene går.

Joda, det er fint å pendle med tog. Hvis du har god tid. Og fleksibel jobb. Og forståelsesfull arbeidsgiver. Og mulighet for hjemmekontor. Jeg kan tilgi en og annen forsinkelse – særlig hvis jeg får informasjon om den. Men nå er tog-kluss en del av hverdagen, og jeg begynner å bli passe lei.

Det er en politisk oppgave å sørge for at togene går. Ap må finne en måte å få tannkremen tilbake på tuben på.