Vinteren er definitivt her

Vi har en forrykende slutt på Game of Thrones i vente.

Storsalen i Colosseum er fylt til randen av forventningsfulle fans. Ved siden av meg sitter fire godt voksne menn, iført rustning. Åtte håpefulle unge, utkledd som sine favorittkarakterer strutter ut på scenen i håp om å bli publikums favoritt (hun som var kledd som “folket” vant). Over 700 av oss har allerede spilt Kahoot!. Kristoffer Hivju fullfører oppvarmingen med selvtilliten til en verdensstjerne, og det er kanskje ikke så rart. Det er nemlig femte gang han er her for å kaste glans over sesongpremièren av verdens mest populære TV-serie, Game of Thrones – kampen om de syv rikene i forfatteren George R.R. Martins fantasi-univers.

NB! Denne artikkelen inneholder spoilere fra sesong 1-6, og et par små, vage beskrivelser fra årets første episode.

Det er ikke rart at så mange har tatt turen til Colosseum, for etter over seksti episoder med maktkamp, intriger, død og fordervelse, har GoT virkelig befestet posisjonen sin som en av vår tids mest populære TV-serier. Mens sesongstarten i fjor tiltrakk seg 10 millioner seere på TV og via streaming, fikk hele 16 millioner over hele verden med seg årets første episode – samme dag som den kom ut. Internett fulgte opp med 2,4 millioner tweets om første episode, og gjør dermed selveste Donald Trump til skamme.

Det er vanskelig å si akkurat hva det er som fascinerer folk så mye. Tross mindre brutalitet (heldigvis) i vår egen verden, er det kanskje ikke så vanskelig å tenke seg at serien gjenspeiler maktkamper vi selv kjenner igjen. George Martin har selv sagt at den amerikanske presidenten er en forvokst versjon av den forhatte King Joffrey, og avslørt at britisk historie er utgangspunktet for bøkene. Business Insider har, dog med et glimt i øyet, foreslått at serien har lært oss å ikke stole på politiske rådgivere og at det noen ganger er lurt å spille “religionskortet”.

Ektefølt eller ikke, den nye sesongen ser uansett ut til å ville engasjere de håpefulle millionene som har ventet tålmodig det siste året.

Hevn på løpende bånd

I episode én av sesong syv blir vi raskt belønnet med det som er blitt seriens kjerne – hevn. Godt planlagt, slu og grusom hevn. Salen rundt meg bryter ut i vill applaus etter to minutter, og da er tonen satt. For første kapittel av det kveldens konferansier, P3s Ronny Brede Aase, kaller de neste tristeste tretten timene i hans liv (før serien er over, trolig neste år), lever opp til forventningene.

Som vanlig forlot vi i sesong seks et Westeros i fullstendig kaos. Den tannløse Kong Tommen oppfyller Cersei Lannisters dystre forventninger med å ta sitt eget liv og etterlate henne barnløs, som hersker over et rike omgitt av fiender:

“Fiender i øst, fiender i vest. Fiender i sør, fiender i nord. Vi skal knuse alt som står i vår vei”, konkluderer hovedstadens nye dronning foran en lettere sjokkert Jamie Lannister. Og vi tror på henne, fullt ut.

Cersei og Jamie Lannister står igjen mutters alene i King’s Landing, omgitt av fiender. Foto: HBO

Den største trusselen kommer fra dragedronningen Daenerys Targaryen, som omsider er på vei hjemover. Hun har samlet både en armada, hær og noe snodig forsamling av allierte. Etter å ha ventet i seksti lange timer, føler vi nesten like mye som Daenerys, idet hun setter seg på kne og lar sanden gli gjennom fingrene. Hun er hjemme, og takket være den alltid så arbeidsomme Sam Turly, innser vi etter hvert at hun har valgt en meget strategisk viktig plass å bosette seg på.

Damenes dans

Forfatteren George R.R. Martin har kalt sagaen om tronekampen for En sang om is og ild. Men skal vi tro episode én, vil de neste sesongene handle mye om damene som har tatt over styringen i Westeros. Cersei, Daenerys, Sansa, Melisandre, Lyanna, Ellaria, og Brienne har alle sine metoder for å styre omgivelsene rundt seg – sluhet, diplomati, religion, rå makt. Og så Arya da, som enkelt og greit tar livet av folk.

Lyanna Mormont, den unge jenta som allerede har reddet John Snow én gang, gjør her en herlig inntreden i første episode av denne sesongen. Men det er Sansa, nå satt i en rar rådgiverrolle til nordfolkets nye konge Jon Snow, som trolig blir en joker i det store spillet. Hvor lenge vil hun godta å bli satt i skyggen av nok en mann som etter hvert mest sannsynlig vil ta dårlige avgjørelser? Og hva vil hun gjøre med det?

Norske Kristoffer Hivju står for de mer humoristiske scenene i episode én av GoT, sesong 7. Foto: HBO

Vinteren er her

Mot slutten av sesong seks dro serieskaperne historien i en noe merkelig retning. Sandor Clegane, som tilsynelatende hadde blitt slått ihjel av Brienne, sto bortimot opp igjen fra det døde i en del av historien vi har hørt lite om. I første episode innser vi hvorfor – Clegane og brorskapet ser ut til å få en viktig rolle i kampen mot Nattkongen. Det går et kaldt gufs nedover ryggen når vi blir med Clegane inn i ilden, og ser frykten i øynene hans.

Vi innser at nå er det faktisk alvor. Bran Starks illevarslende framtidssyn bekrefter dette i episode én, og Clegane avslører at den store muren kanskje ikke er så stor likevel.

Det er garantert en del sørlige intriger igjen i Game of Thrones, og det er greit. Men vinteren er definitivt her – selv i en tettpakket kinosal i sommervarme Oslo. Og nok en gang leverer verdens mest populære serie – veldig. Er du en som er skeptisk til “drager og sånt” skjønner jeg at du ikke har sett GoT. Men dette er bare en mindre del av seriens fantastisk kompliserte historie.

Gi denne serien en skikkelig sjanse til å komme under huden på deg – som 16 millioner gjorde i går – du vil ikke angre.

Se trailer for sesong 7 her