Fem gode tv-serier om amerikansk politikk

Her er fem tv-serier du bør se nå. Og kanskje blir du litt klokere på amerikansk politikk også.

The West Wing

Tilgjengelig i Norge: Viaplay

Det er umulig å oppsummere 155 timer med deilig politisk drama. Vi følger her den nyinsatte President Jeb Bartlet, portrettert av Martin Sheen, og hans stab igjennom åtte år i Det hvite hus. West Wing har alt, og byr på nerdemat uten sidestykke. Mange unge amerikanere som jobber med politikk kan nok trolig spore sin motivasjon tilbake til President Bartlets endeløse anekdoter, Josh sin urokkelige idealisme, eller CJs tørre vitser. Selv om noen av problemstillingene til tider er ganske så virkelighetsfjerne for oss nordmenn, er det mye læring og inspirasjon å hente for oss her hjemme. Har du ikke sett denne serien? Da har du underholdning i hele vinter.

– I’ve got an intelligence briefing, a security briefing, and a 90-minute budget meeting all scheduled for the same 45 minutes. You sure this is a good time to talk about my sense of humor?

Veep

Tilgjengelig i Norge: HBO Nordic

Julia Louis-Dreyfus er best kjent fra rollen som Elaine i Seinfeld, men som visepresident Selena Myers har hun de siste årene gjort et realt comeback. Serien følger den kyniske og selvsikre visepresidenten på hennes ferd mot Det hvite hus. Veep har ikke et banebrytende plott og prøver heller ikke på dette. Serien er fantastisk på to områder – sarkastisk humor og en måten den fremstiller stereotyper på: den nevrotiske kommunikasjonsrådgiveren, den nerdete flinkisen, den late spesialrådgiveren, osv. Du kommer til å le av Veep, garantert.

– If men got pregnant you could get an abortion at an ATM.

House of Cards

Tilgjengelig i Norge: Netflix

Er House of Cards en realistisk skildring av amerikansk politikk? De lærdes strides, men en ting er sikkert: Dette er en brilliant skildring av maktspillet i politikken. Lobbyistene, mørkemennene, journalistene, de ambisiøse politikerne – alle er på plass i House of Cards.  Kevin Spacey og Robin Wright, som er to av hovedrolleinnehaverne i serien, har fortjent høstet mye ros for sine roller. Er du en av de få som enda ikke har sett House of Cards, er det virkelig på tide. Du burde egentlig skamme deg litt.

– I’ve always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs.

Homeland

Tilgjengelig i Norge: Netflix, TV2 Sumo

Etter åtte år i fangenskap blir Nicholas Brody, en savnet amerikansk skarpskytter, reddet på grensen mellom Syria og Irak. Brody returnerer til USA som en helt, men den bipolare CIA-analytikeren Carrie Mathison (spilt av Clare Danes) mistenker at noe ikke er helt som det skal være. Dette er starten på et fyrverkeri av en serie som nå er inne i sin femte sesong. Homeland har fått mye kritikk for måten den fremstiller skurkene på, som ikke er helt ulik den unyanserte serien “24” med Jack Bauer. I kritikken har et annet poeng druknet, nemlig at Homeland er ganske god på å beskrive amerikansk etterretning etter 11. september. Etter angrepene vokste etterretningstjenestene eksplosivt og tydde til stadig mer drastiske midler for å tøyle “USAs fiender”. Dette kaoset skildrer Homeland på ypperlig vis.

– Somebody, somewhere, likely very senior, wants you dead. If they think you’re not dead, they’re gonna send somebody to finish the job. You gotta disappear.

Madam Secretary

Tilgjengelig i Norge: TV2 Sumo

I Madam Secretary møter vi den karismatiske professoren Elizabeth McCord, som helt uventet blir utpekt som USAs utenriksminister etter at hennes forgjenger har omkommet i en mystisk flyulykke. I serien følger vi utenriksministeren og hennes stab igjennom store internasjonale kriser og mindre interne intriger. Som i Veep kunne plottet fint vært bedre, og skuespillerprestasjonene er ikke Emmy-verdig. Når det er sagt vil mange som elsker å nerde til utenrikspolitikk kjenne seg igjen i Madam Secretary. Serien, som er en nykommer til denne sjangeren, har glimtvis samme “feel-good” verdi som West Wing, og vokser virkelig på deg. Siden serien minner mye om Hillary Clinton, bør den sees før november 2016, hvis hun velges til president i USA.

– Mr. President, with respect, Russia’s already completely on edge about our intentions. We’ve had some pretty close calls over the last six months.

Til slutt: Ja, denne listen kunne vært mye lengre. Jeg har utelatt glimrende serier som Boss, The Wire, The Americans, In the Thick of It, The Good Wife, Political Animals, bare for å nevne noen få. Likevel kommer du veldig langt i å forstå ulike sider av amerikansk politikk ved å se de fem seriene over.

Oppdatert 7. april 2016

AMagasin_mandag 2