FOTO: GlobalStock/Canva

Derfor gjør gutter det bedre i matte enn jenter

NYHET: En studie av franske barns matteferdigheter viser at kjønnsforskjeller oppstår etter bare fire måneder på skolen.

Det snakkes og skrives mye om at jentene «drar fra» guttene på skolen og i høyere utdanning. Det er flere jenter enn gutter som fullfører skolegangen, og de får bedre karakterer. Men i ett fag er det fortsatt guttene som presterer best: Matte. Det skriver tidsskriftet The Economist.

Kjønnsgapet var større blant elever med foreldre med høy inntekt.

 

Skolestart gir økte forskjeller

En fransk studie som nylig ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature viser hvor tidlig kjønnsgapet i matte oppstår. I starten av første klasse var forskjellen liten. Det var flere gutter blant de beste og de dårligste, mens jentene befant seg i midten.

Etter bare fire måneder hadde gapet mellom jenter og gutter økt, og ved starten av neste skoleår var det dobbelt så mange gutter som jenter blant de 5 prosent beste elevene. Kjønnsgapet var større blant elever med foreldre med høy inntekt.

 

Stereotypier gir lavere selvtillit

Studiens hovedforfatter Pauline Martinot påpeker ifølge The Economist at kjønnsforskjellene ikke er naturgitte. Snarere handler det om måten mattefaget læres bort og testes på. Det er et fag med konkurransepreg som testes under tidspress – situasjoner som jenter har blitt opplært til å frykte, mener Martinot.

Å endre matteundervisning- og testingen kan kanskje føre til at jentene gjør det bedre i matte, uten at det går på bekostning av guttene.

Situasjonen og forverres – ved at stereotypier som at gutter naturlig er bedre enn jenter i matte forsterkes. Dette medfører at både jentene, lærerne og mange foreldre forventer at jentene skal gjøre det dårligere. For eksempel antar forskerne at foreldrene med høy inntekt er mer engasjert i barnas skolegang, slik at deres holdninger dermed påvirker barna i større grad enn andre – og at det medfører et større kjønnsgap i matteprestasjoner.

 

Andre måter å lære på gir bedre resultater

I Italia, hvor kjønnsforskjellene i matte er store, fant forskere ut at forskjellene sank med 40 prosent når læringen fant sted i små, samarbeidsfokuserte grupper. Jentenes resultater ble bedre, uten at guttenes ble dårligere.

The Economist påpeker at dårligere mattekunnskaper vil holde jentene unna enkelte yrker senke deres framtidige inntekt. Å endre matteundervisning- og testingen kan kanskje føre til at jentene gjør det bedre i matte, uten at det går på bekostning av guttene.

Nyhetsbrev Agenda Magasin