FOTO: Skjermdump fra NRK

Et brutalt brudd med fellesskolen

Vi omtaler ikke elever som «svake» og «sterke». Det burde Sylvi Listhaug også slutte med.

I politisk kvarter 14.02 varsler Sylvi Listhaug og Frp et dramatisk systemskifte i norsk skole, dersom de får muligheten til å styre etter valget.

Jeg er veldig spent på hvordan Høyre i så fall skal håndtere dette.

Det er rett og slett ikke sant.

Listhaug sa:

«Vi ønsker nivådeling i de viktigste fagene (…) Dette skal være hovedregelen».

Altså et brutalt brudd med fellesskolen, der barn lærer og dannes gjennom å møte alle mennesker, uansett bakgrunn. Noe av det aller beste i det norske samfunnet, skal altså rives ned.

Rent kynisk tror jeg det kan være mulig å «produsere» enkelte «bedre» faglige, målbare «resultater», dersom vi nivådeler som hovedregel. Men vi mister så utrolig mye annet altfor viktig på veien. Skolens mandat er så uendelig mye mer enn det.

Kan vi snakke om HELE skolens mandat når vi diskuterer skole?

Premisset Listhaug legger til grunn er dessuten et slag under beltestedet mot norske lærere. Hun uttalte: «Sånn det er i dag så løfter vi verken de svake eller stimulerer de sterke».

Men flere av løsningene Frp til nå har signalisert, er feil vei å gå.

Det er rett og slett ikke sant. Tror Listhaug norske lærere ikke bidrar til å løfte elevene fram i livet? Tvinner de tommeltotter på jobb? Selvsagt løftes elevene i norsk skole.

Vi omtaler ikke elever som «svake» og «sterke». Det burde Listhaug også slutte med.

Alle elever har både svake og sterke sider. Også innen et fag. Derfor blir fast nivådeling i hele fag svært problematisk. Er jeg enig med Listhaug i at vi skal ha ambisjoner om en enda bedre skolehverdag for elevene og at flere skal nå sitt potensial?

Ja, selvsagt.

Men flere av løsningene Frp til nå har signalisert, er feil vei å gå. Det vil bidra til en samfunnsutvikling jeg frykter. De ønsker bl.a:

– Mer tilpasset undervisning. Det er jeg helt enig i, men se siste strekpunkt.

– Nivådeling som hovedregel. Nei, mulighetene i dag til avgrenset nivådeling er gode nok

– Fri etableringsrett for private skoler. Nei. Det vil undergrave den offentlige skolen alle er avhengige av.

– Mindre lek i skolen. Absolutt ikke. Tvert imot. Barns lek er en forutsetning for læring. Vi må ha mer lek i skolen.

Kan vi da be om bidrag også fra andre ansvarlige folk?

– Nye læreplaner. Nei, nå må skolene få ro. Frp var med å innføre de nye læreplanene vi fikk i 2020. Vet de hvor mye tid som går med til å implementere slike?

– Å skrote minstenorm for lærertetthet. Nei. Og dette er bekymrer virkelig. Vi VET det i så fall vil føre til mindre ressurser til skolene og dermed lavere lærertetthet. Alle de andre ambisjonene om mer tilpasset undervisning må i så fall også skrotes.

Et aldri så lite hjertesukk til slutt: I mitt verv i Utdanningsforbundet får jeg ofte høre at lærerne og lærerorganisasjonene må bli flinkere til å framsnakke skolen.

Kan vi da be om bidrag også fra andre ansvarlige folk?

Og slippe at politikere kommer med uttalelser som til de grader bidrar til å sementere myter om at vi ikke får til noen ting i norsk skole?