FOTO: Rania Jalal Al-Nahi

Julen har stor betydning for flere enn bare kristne

Hver eneste desember finner jeg ro ved å lese historien til Maria Jesu mor i Koranen. God Jul!

I en stille gate i Qaraqosh sørøst for byen Mosul, ruver en flere meter høy statue av jomfru Maria som en krone på toppen av en av de eldste syriske katolske kirkene i Irak.

Byen Qaraqoush er en gammel kristen by der hovedspråket er armensk, med arabisk som andrespråk. Den assyriske byen er noen tusen år gammel og har i hovedsak alltid vært en kristen by, men den har også vært underlagt mongolene, perserne, kurderne og det osmanske riket. Byen er med andre ord en viktig del av Iraks historie, kjent som «sivilisasjonens vugge». Du finner mange bibelske referanser til Irak – som Mesopotamia, Kaldea og Babylon.

Maria er hellig i islam og nevnes flere ganger i koranen.

Tilbake til «Jomfru Maria», eller Maryam som hun heter i Koranen. Under IS-invasjonen av det nordlige Irak ble flere tusen år gamle kirker og statuer av Maria skjendet og ødelagt. Kristne irakere ble forfulgt, drept eller tvunget til å konvertere til islam. Mange uerstattelige kulturskatter, helligdommer og statuer ble ødelagt av terrororganisasjonen IS fra 2014 – 2016.

I år har restaureringen av katedraler endelig kommet i mål med nye statuer av jomfru Maria plassert sentralt på toppen av kirketårn. Tidligere i år var paven i Irak og besøkte flere katedraler, kirker og moskeer. Tusener hadde samlet seg rundt en av katedralene blant palmer og oliventrær for å hilse på paven. På toppen av en av katedralene titter statuen av Maria ned på menneskene.

Julen har en større betydning for flere enn bare kristne

Bilder og statuer av Maria som mor til Jesus er veldig vanlig i mange land i Midtøsten, og hun er høyt respektert i Irak. I mine barndomsminner fra Norge og Irak har Maria og Jesus en sentral plass. I desember vies hun ekstra tid hjemme hos oss. I den gamle delen av Bagdad er statuer av jomfru Maria et vanlig syn. Det forteller mye om Iraks rike, interreligiøse historie. At muslimske hijabkledde kvinner stopper opp og tenner lys og ber en bønn for Maria, er heller ikke et uvanlig syn.

Mine julefortellinger, som jeg har videreført til mine barn, har jeg fra min mor, og fra hennes mor igjen. Hun forteller at det var vanlig å delta i hverandres høytider i Irak. Et lite fotobilde av jomfru Maria, mammaen til Jesus, har gått i arv fra min mormor til meg. Den er plassert fint inn i Koranen min som et bokmerke, og et symbol på kvinners høye status i islam.

Maria Jesu mor er en sentral skikkelse i både kristendommen og islam.

Maria er hellig i islam og nevnes flere ganger i koranen. Mange muslimske teologer fra middelalderen mente at Maria var en profet, siden islamsk kunst er både Maria og Jesus avbildet med flammekrone som er symbolet på en profet.

Dessverre har patriarkalske tolkninger og salafi-orienterte bevegelser lagt et lokk over de fremste kvinnene i islams historie, deriblant fortellingen om Maria fra Koranen. Men Maria har vært en viktig rollemodell for både kvinner og menn opp gjennom islams historie.

I middelalderen var det en periode med vitenskapelig, historisk og kulturell oppblomstring i islam, det man fra orientalismen kjenner som islams gullalder. Her spilte kvinnelige muslimske lærde og teologer en viktig rolle i utviklingen av vitenskap, matte, islamsk teologi og litteratur.

Maria Jesu mor og stereotyper av muslimske kvinner

Maria Jesu mor er en sentral skikkelse i både kristendommen og islam. Beretninger fra profeten Muhammads tid sier at han slo i stykker alle statuene og bildene, bortsett bildet av jomfru Maria og Jesus. Han tok vare på maleriet. Hun blir sett på som et symbol på renhet og styrke. I islam er hun den eneste kvinnen som blir identifisert med navn i Koranen, med et helt kapittel oppkalt etter seg, i tillegg til referanser i mange vers og hadither. Koranen forteller om Jesufødsel flere ganger.

Men i islam regnes ikke Jesus som guds sønn, men som sønn av Maria.

Både i kristendommen og islam er man enige om at Maria var en seksuelt uberørt kvinne da hun fødte Jesus. I Koranen begynner Marias fortelling før hun er født, med referanser til slekten hennes. Ifølge Koranen trakk den gravide Maria seg tilbake og fødte Jesus alene ved foten av et palmetre. Hun vender tilbake til folket med det snakkende Jesusbarnet som forteller at han er guds tjener og en profet. Jesus, eller Isa som han heter på arabisk, har en særstilling i islamsk tradisjon. Men i islam regnes ikke Jesus som guds sønn, men som sønn av Maria.

For meg er juleevangeliet, fortalt i Koranen, uten krybbe, julestjerne og de tre vise menn. Jesus kjenner jeg som Isa Ibn Maryam (Jesus sønn av Maria), en mor som fødte en hellig profet, Jesus.

Hver eneste desember finner jeg ro ved å lese historien til Maria, mor til Jesus, i Koranen. God Jul!