FOTO: Michele Agostini/Flickr cc

Kortreiste reisetips

Den danske avisen Politiken legger om reisejournalistikken. Med flere reportasjer fra Nord-Europa blir det lettere å velge grønnere. Det bør norske aviser lære av.

Søndag kunne den danske avisen Politiken fortelle at de legger om reisejournalistikken. Som de fleste nasjonale aviser i både Norge og Danmark, har Politiken kommet med tips og reportasjer fra reisemål over hele verden. Det blir det endringer på nå, og langt flere av sakene skal framover dekke reisemål i Nord-Europa og Norden.

Norske aviser burde lære av Politiken. Et stort flertall av oss (rundt 80 prosent) ønsker å endre forbruksmønsteret for å bidra til å stanse klimaendringene. Da er det bra om avisene hjelper oss med å velge grønnere ferie. Reisejournalistikken skal hjelpe oss med å, som sjefredaktør i Politiken skriver, «… opdage det fremmedartede, smage det eksotiske og mærke det varme blod rulle i mødet med den folkloristiske forskellighed». Men de spennende reisemålene finnes også i Norge, Danmark og Nederland. Media bør hjelpe oss som forbrukere til å finne dem.

Vi har som nasjon, i likhet med Danmark, forpliktet oss til å kutte klimagassutslippene med 80 prosent innen 2050. Får vi til det, er kanskje det største godet for Danmark mindre flom, i Norge kanskje færre ekstreme vinterstormer. Skal vi få til det, trengs både gulrot – som subsidieringen av en rekke energitiltak for bolig gjennom Enova – og «pisk» – som CO2-avgifter som gjør dyrere å velge miljøskadelig.

Gjennom å skrive mer om Nord-Europa «dulter» Politiken flere til å reise mer miljøvennlig.

Men det trengs også en tredje tilnærming i miljøpolitikken, nemlig det man kan kalle «dulting». Det er dulting dagligvareforretninger driver med når de legger sjokolade nærmest kassen. Da er det flere som velger å ta med seg den sjokoladen. Og på samme måte gjør reisejournalistikken til avisene at flere drar Florida i sommerferien. Gjennom å skrive mer om Nord-Europa «dulter» Politiken flere til å reise mer miljøvennlig.

Det er sider ved reisejournalistikken i Norge som har vært rufsete. Tidligere var det slett ikke uvanlig at reisejournalister fikk sponset utenlandsreiser av reiseselskaper. Og fanen for det liberale demokratiet og menneskerettighetene har ikke alltid vært holdt like høyt – for å si det litt forsiktig.

Å anbefale flere spennende reisemål det går an å nå med tog fra Sør-Norge og med kortere flyreiser fra Nord-Norge, er en god start på en reisejournalistikk som tar mer samfunnsansvar.