FOTO: Nik Macmillan/Unsplash

Legg ned den usosiale taxfree-ordningen

Omsetningen for taxfree vokser. Det truer den norske vinmonopol-modellen.

Hver dag – og så lenge det går fly – kan du kjøpe akevitt, rødvin og likør på de store flyplassene i Norge. I mandagens utgave av Dagens Næringsliv kunne man lese at Travel Retail Norway hadde en omsetning på 5,5 milliarder kroner i fjor. Det er opp 4,7 prosent fra 2017, og mer enn en tredobling siden 2005. Økningen skyldes primært at flere nordmenn reiser oftere til utlandet.

Taxfree-ordningen i Norge er et særnorsk fenomen, hvor du får rabatterte rusmidler når du reiser til utlandet med fly. Ordningen bør legges ned – av flere grunner.

I praksis er taxfree en skjult avgift på dem som ikke har råd til å reise så ofte med fly

Ordningen er usosial. Det er ikke familieturen til Mallorca som gir de store taxfree-fordelene, det er de som får sponset reisen av jobben, og de som reiser til Berlin og Brussel flere ganger i måneden på møter. I praksis er taxfree en skjult avgift på dem som ikke har råd til å reise så ofte med fly, og dem som ikke har utenlandsreiser som et frynsegode ved jobben.

I tillegg flytter taxfreeordningen milliardoverskudd til noen få private eiere, som kunne vært brukt på for eksempel å dekke kostnadene alkoholforbruk påfører helsevesenet.

Ordningen er dessuten paradoksal. I den forstand at ordningen belønner atferd vi ønsker mindre av – de internasjonale flyreisene som bidrar tydelig til klimaendringer på verdensbasis – med varer som er helseskadelige.

En rekke offentlige utredninger argumenterer mot taxfree-ordningen

En rekke offentlige utredninger argumenterer mot taxfree-ordningen. Daværende finansminister Kristin Halvorsen fikk i hende en utredning i 2007 som konkluderte med at ordningen burde legges ned. Det gjorde også grønn skattekommisjon i 2015. I 2016 mottok helseminister Bent Høie en rapport som konkluderte med at taxfree går på folkehelsa løs.

Det er grunner til at taxfree-ordningen har blitt beholdt. Ordningen finansierer distriktsflyplasser, og det er enklere for politikerne å la ordningen ligge enn å hente penger til distriktsflyplasser fra statsbudsjettet. I tillegg er det antakelig en betydelig støtte til ordningen blant de som reiser ofte utenlands.

Disse motargumentene er imidlertid ikke betydelige nok. Ordningen bør avskaffes. I det minste bør Vinmonopolet overta ordningen, slik det var flertall for i Stortinget inntil KrF gikk inn i den borgerlige regjeringen.

nyhetsbrevet