Et butikkvindu hvor det er skrevet SALE med store bokstaver.
FOTO: Markus Spiske / Unsplash

Black Friday, mørke tider

Mens vi blir presset til å bruke penger på ting vi egentlig ikke trenger, er verden på vei mot katastrofe.

BLACK WEEK!!!

Det skriker mot deg uansett hvor du går. Butikkene er tapetsert med plakater med tilbud, det er TV-reklame og avisannonser og Facebook-annonser (for oss som ikke gidder å betale 150 kroner i måneden for å unngå dem).

Det er ikke lenger bare fredagen etter Thanksgiving (en høytid vi ikke en gang feirer i Norge) som er svart. Nå er det hele uka. Hos noen til og med en hel måned.

Tittelen på rapporten fra FNs miljøprogram er et eneste hjertesukk

Men kjøpepress og kapitalismens klamme hånd er ikke det mørkeste som har skjedd denne uka. FN har nemlig lansert nok en rapport som sier at det ikke går så bra med planeten vår. Det vil si, den sier det ikke fullt så pent og pyntelig.

Tittelen på rapporten fra FNs miljøprogram er et eneste hjertesukk: «Broken Record. Temperatures hit new highs, yet world fails to cut emissions (again).»

Vi slår alle de gale rekordene for tiden, skriver Inger Andersen, som er leder for miljøprogrammet. Klimagassutslippene var rekordhøye i 2022, og i 2023 har vi brutt en rekke varmerekorder.

Sist fredag markerte en ny mørk milepæl: Da var temperaturen på jorda for første gang to grader høyere enn i førindustriell tid – som den globale oppvarmingen måles mot.

Jeg skjønner at FN blir lei av å gjenta det: Vi må kutte i utslippene, ikke øke dem. Ja, vi må sette rekorder i utslippskutt, skriver Andersen.

Så langt er det vel ingen som kan beskylde regjeringen for å drive med radikal klimapolitikk.

I stedet er det altså det motsatte som skjer: For et par uker siden kom en annen rapport fra FNs miljøprogram som viser at de største produsentene av fossil energi planlegger med produksjon som ligger 110 prosent høyere enn det som skal til for å nå 1,5-gradersmålet, og 68 prosent mer enn 2-gradersmålet.

Det går altså feil vei, og på onsdag slo forskere fra Cicero fast at løpet er kjørt for 1,5-gradersmålet.

Nå er vi på vei mot 2,9 grader, advarer FN. Og det selv om alle landene oppfyller de utslippsmålene de har forpliktet seg til i Paris-avtalen. En så høy oppvarming betegnes som katastrofal, og store deler av jorda vi kunne bli ubeboelige.

For at vi ikke skal komme dit, holder det ikke å nå klimaforpliktelsene som allerede ligger på bordet. FN slår fast at også de mer «luftige» målene – som nullutslipp – må nås. Da holder det ikke å snakke om hva vi vil gjøre, men å bestemme når og hvordan.

Vi shopper oss rett og slett inn i katastrofen.

For en måned siden fikk klimaminister Andreas Bjelland Eriksen overrakt Klimautvalgets utredning. «Når perspektivet er 2050, og utslippene skal være nesten null, da blir det også veldig tydelig hvor radikalt vi faktisk er nødt til å gå til verks», skrev Zero-leder Sigrun Aasland om rapporten.

Så langt er det vel ingen som kan beskylde regjeringen for å drive med radikal klimapolitikk.

Les også: En million klimafornektere.

Neste uke starter klimatoppmøtet i Dubai. I tre tiår har verdens ledere snakket om klima og forpliktet seg til løsninger, men vi er altså fortsatt på vei mot katastrofen.

Det er jo så en får lyst til å stemme i den ovennevnte FN-rapportens tittel: temperaturene stiger, og vi greier fortsatt ikke å kutte utslipp. Sukk.

Som forbruker er det nesten umulig å vite hvor stort klimaavtrykk hver enkelt vare vi kjøper etterlater seg.

Mens jeg har skrevet denne teksten, har jeg fått flere nyhetsbrev og tekstmeldinger som minner meg på at nå er det BLACK WEEK og nå starter BLACK FRIDAY.

Og ja, det ser mørkt ut.

Framtiden i våre hender skrev i fjor at «Black Week nuller ut mye av våre klimakutt». Vi shopper oss rett og slett inn i katastrofen. Klimagassutslippene fra det vi handler i forbindelse med denne kjøpefesten tilsvarer 235 000 flyreiser mellom Oslo og New York, ifølge organisasjonen.

Men er det ditt og mitt ansvar å kutte klimautslipp? Eller er det politikernes?

Svaret er vel, kjedelig nok, begge deler. Men som forbruker er det nesten umulig å vite hvor stort klimaavtrykk hver enkelt vare vi kjøper etterlater seg. Og her trenger vi hjelp fra politikerne: Det må da kunne gå an å kreve at produsentene opplyser om sine produkters klima(u)vennlighet?

I mellomtiden sletter jeg nyhetsbrev fra butikker som lover både førti og femti prosent rabatt på ditt og datt

Om ikke lenge skal Stortinget behandle et forslag om å «måle og redusere klimagassutslipp fra forbruk». Det vil være klokt av politikerne å gi oss forbrukere muligheten til å ta mer miljøbevisste valg når vi handler.

I mellomtiden sletter jeg nyhetsbrev fra butikker som lover både førti og femti prosent rabatt på ditt og datt, vel vitende om at mange har skrudd prisene kraftig opp i oktober slik at tilbudene de serverer ser bedre ut enn de er.

Og håper på lysere tider.