Når Elon Musk truer den nordiske modellen, er det et sunnhetstegn at fagforeninger på tvers av landegrenser reiser seg som motmakt.
«En moderne føydalherre».
Dette var beskrivelsen min kollega Hilde Nagell brukte om Elon Musk på NRK P2 tidligere i år, etter han akkurat hadde kjøpte Twitter. Eller X, som plattformen nå er omdøpt til. Plutselig hadde han makt til å diktere – og begrense – et av verdens største ytringsrom.
I høst har han som eier og grunnlegger av bilselskapet Tesla skapt nye kontroverser.
De er villige til å bruke alle midler for å slippe å møte streikendes krav om tariffavtale.
Tesla-mekanikere har gått ut i streik i Sverige, med IF Metall i spissen. Kravet er tariffavtale med Tesla. Bakgrunnen er at arbeidere på Tesla har dårligere pensjon og forsikringer, samt flere arbeidsdager enn andre arbeidere i samme bransje.
Og her kommer kontroversen: Tesla har svart med at de har globale retningslinjer om å ikke tegne tariffavtaler. At de ikke har noen intensjon om at de 120.000 arbeiderne som jobber for selskapet verden over, skal kunne stå sammen for anstendige lønn- og arbeidsvilkår, men derimot må kjempe for rettigheter individuelt.
De er villige til å bruke alle midler for å slippe å møte streikendes krav om tariffavtale.
Les også: Tesla er en versting når det gjelder overvåking.
Da PostNord i Sverige besluttet å gjennomføre boikott til støtte for mekanikerne, ved å ikke sende registreringsskilt til Teslabiler, gikk selskapet til retten. De mente PostNord drev ulovlig boikott. Tesla fikk ikke medhold. Derimot fikk de vist sitt sanne ansikt som ideologiske motstandere av arbeideres rett til å kollektivt forme avtaler med arbeidsgiver.
Til syvende og sist handler dette om makt.
New York Times og Politico peker på svenske mekanikere som Elon Musks nye fiende. Men kampen til de streikende Tesla-mekanikerne er kampen for selve grunnstammen i den nordiske arbeidslivsmodellen: at lønns- og arbeidsvilkår skal forhandles mellom fagforeninger og arbeidstakerorganisasjoner.
Det er kanskje derfor denne streiken, med noen hundre varmt kledte streikere i Upplands Väsby, nord for Stockholm, har påkalt seg internasjonale mediers søkelys og solidaritetsboikott av Tesla, langt utover Sveriges grenser. Danske og norske fagforeninger støtter IF Metall på ulike måter. Fellesforbundet her hjemme har varslet iverksetting av boikott, hvis det ikke foreligger en løsning innen 20. desember.
Kampen IF Metall kjemper mot Tesla, er også en kamp for den nordiske modellen.
Til syvende og sist handler dette om makt. Det handler om den velkjente ubalansen i makt mellom den ene på toppen som eier og de som jobber for ham. Men det handler også om makten eiere av store, internasjonale selskap kan få over hvordan vi velger å organisere samfunnet vårt her hjemme.
Kampen IF Metall kjemper mot Tesla, er også en kamp for den nordiske modellen. For at maktbalansen mellom arbeidere og bedriftseiere skal være rettferdig. Og for at vi i Norge, Sverige, Danmark og alle andre land skal få velge våre egne grunnstener å bygge samfunnet med, uten diktering fra internasjonale storeiere, som forsøker å operere som føydalherrer.
(I en tidligere versjon av teksten, skrev vi at 130 Tesla-mekanikere er i streik. Tesla Norge bestrider det tallet.)
Kommentarer