Fride Elise Herfjord
FOTO: Fride Elise Herfjord

Tålmodighet ved reisens begynnelse

Agenda Magasin har vokst mye på ett år og vi skal fortsette å vokse i 2017.

“Vi er bare ved reisens begynnelse”, sa Bjørgulv Braanen da han overtok redaktørstolen i Klassekampen tidlig på 2000-tallet. Budskapet har han gjentatt hvert år siden, omtrent på den tiden av året opplagstallene for den 47 år gamle avisa legges fram.

Agenda Magasin kan markere ettårsjubileum denne uka. Vi har, sammenlignet med tradisjonelle medier og mer etablerte nettmagasin-konkurrenter, knapt pakket kofferten. Vi har bestilt togbilletter og har bestemt hvor vi skal, men samtidig vet vi at det tar tid å komme dit. Da Håkan Bengtsson, sjef for Arenagruppen i Sverige, besøkte Norge i fjor og kom med erfaringer og råd om hvordan drive tankesmie, magasin og forlag, var det ett budskap han banket inn igjen og igjen: Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet.

Våre lesere er relativt unge og flertallet er kvinne.

I året som har gått har vi skyndet oss langsomt. (Eller omvendt, om man vil). Litt fakta for nerdene: Vi har i dag langt flere følgere enn Manifest Tidsskrift og Minervanett på Facebook, til og med flere enn “søsterpublikasjonen” dagensarena.se i Sverige, som har holdt på siden 2007. 10 000 mennesker mottar vårt nyhetsbrev i innboksen hver mandag.

Våre artikler er blitt lest 800 000 ganger av over 400 000 forskjellige mennesker, og nærmere 250 forskjellige skribenter – akademikere, fagforeningsfolk, profesjonelle journalister, frittstående skribenter, forfattere og politikere fra nesten alle partier – har bidratt med nesten 400 gjennomarbeidede artikler. Våre lesere er relativt unge og flertallet er kvinner – og den andelen har gledelig nok økt etter at feministen og forfatteren Madeleine Schultz startet som redaksjonsmedarbeider i september.

Det kan virke som om du også har savnet en annen, mer langsom “puls”.

Dette er 400 000 mennesker som alternativt ville lest en annen tekst i et annet medium, eller ikke lest noe i det hele tatt. Det er 400 000 mennesker som, har det vist seg, liker å lese lange, grundige tekster. Våre tre mest leste saker er alle på nærmere 20 000 tegn – det vil si tre til fire vanlige aviskronikker. Agenda Magasins mest leste og delte sak – “Da godhet ble tyranni“, om Ayn Rands påvirkning på Sylvi Listhaug og andre norske politikere på høyresiden – ble lest av 75 000 mennesker og skapte nasjonal debatt, med blant annet en dobbeltside i Aftenposten og innslag på Dagsnytt Atten.

Vårt samarbeid med Dagsavisen, der de publiserer en tekst fra oss i lørdagens papirutgave, har også bidratt til at stoffet når bredere ut.

Kort sagt: Til å være en nyoppstartet publikasjon som fortsatt er på “stryke skjorter og leter etter toalettmappa”-stadiet, har vi oppnådd mer på mindre tid enn vi våget forutse i november 2015. I tillegg til løpende publiseringer har vi også fått til ekstraordinære løft, som våre artikkelserier om sirkulær økonomi og 22. juli fem år etter – delvis finansiert av Fritt Ord. Vi kunne også skrevet mye om vår nye utenlandske sakprosa-satsing og vår Akademisk Agenda-spalte hver fredag, men strengt tatt handler dette egentlig ikke om oss, men om deg, kjære leser.

nyhetsbrevet

Da vi startet opp i november 2015, var hypotesen at det burde være interesse der ute for et seriøst nettmagasin som tok politikkutvikling og idédebatt på alvor. “Målet er å skape et idéverksted med faktabaserte, konstruktive og framtidsrettede tekster, der det stilles gode samtidsdiagnoser og skrives ut relevante resepter, pakket inn i en språklig emballasje som ikke smaker stram medisin. Det oppfordres til å tenke utenfor boksen – tematisk, politisk, språklig og sjangermessig. Her skal det være noe for nerdene og hordene”.

Mediebransjen er for tiden preget av pessimisme. Vi deler ikke svartsynet.

Henrik Thune, som forøvrig sitter i vårt redaksjonsråd sammen med Marta Breen, Simen Ekern, Aage Borchgrevink og Nazneen Khan-Østrem, kom omtrent samtidig ut med sin bok “Øyeblikkets triumf”, der han uttrykker bekymring for at samtidens fragmenterte, rastløse og kortsiktige mediedynamikk bidrar til at politikerne og partiene halser etter nyhetsbildet og forsømmer politisk nytenkning og langsiktig styring, som igjen skaper utfordringer for samfunnet og demokratiet. “Medienes innebygde rastløse impulser og prioriteringssystemer blir politikkens puls hvis politikken ikke har sin egen, selvstendige puls”.

Det kan virke som om du også har savnet en annen, mer langsom “puls”. Eller for å gjøre et metafor-skifte: Du har savnet et sted der du kan finne puslespillbitene du trenger for å se mer av det store bildet, uten unødvendige distraksjoner. NRK er en av våre mest skikkelige nyhetsmedier, men prøv å finne ut hvor vi kommer fra, hvor vi er og hvor vi er på vei, blant disse overskriftene fanget opp på nrk.no 2. november 2016: “Av med buksa, mannfolk!”, “Hva om alt vann i verden var øl?”, “Fisken Sveinung har bursdag”, “Ville tilbe fisk, stein og røyk”, “De tvang hodet mitt ned i toalettet” og hele to saker om at Skam-Noora blir Samantha Fox.

Agenda Magasin kommer fra ingenting.

Mediebransjen er for tiden preget av pessimisme. Vi deler ikke svartsynet. Redaksjoner vil skrumpe, annonsører vil komme og gå, enkelte aviser vil kanskje ikke overleve, men folk vil ikke slutte å lese nyheter, reportasjer og analyser, og de er villige til å betale for seg – hvis betalingssystemet er enkelt. Klassekampen og Dagsavisen er nå omtrent like store i opplag, og dermed er det rent objektivt ingen grunn til at optimismen skal være større hos Klassekampen enn i Dagsavisen – men det er den. Psykologisk er det stor forskjell på å få noe og å miste noe, selv om du i utgangspunktet ikke har noe mer – eller mindre – enn andre. Det er omtrent som forskjellen på om du tror du er ved reisens begynnelse – eller reisens slutt.

Agenda Magasin kommer fra ingenting. Vi har vokst mye på ett år og vi skal fortsette å vokse i 2017. Vi skal publisere flere og enda bedre artikler, bidragsyterne skal favne bredere og dypere, samtidsdiagnosene skal bli enda mer presise og løsningsforslagene enda mer visjonære, vi skal få flere følgere på sosiale medier og vi skal få større gjennomslag i offentligheten. Og, håper vi, Agenda Magasin skal få enda flere lesere. Det skal vi få med kvalitet. Og tålmodighet.

Nå fortsetter vi koffertpakkingen, mens vi grubler litt over det pussige sammenfallet at Agenda Magasin og fisken Sveinung har bursdag på samme dag.

nyhetsbrevet